بررسی بازطراحی و استفاده از رنگ سبز در نشان تجاری شرکت‌های پوشاک با رویکرد پایدار(مطالعه موردی چرم مشهد)
کد مقاله : 1116-CNF (R1)
نویسندگان
الناز مهدویان امیری، روشنک داوری *
گروه طراحی پارچه و لباس، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده مقاله
با افزایش اهمیت جهانی توسعه پایدار و اهداف آن و گرایش نسل جدید مصرف کنندگان به حفظ محیط زیست و سبک زندگی پایدار، برخی تولیدکنندگان پوشاک ایرانی، مانند چرم مشهد، به این موضوع و خواسته مشتریان توجه کرده‌ و هماهنگی با اصول توسعه ی پایدار را در راهبردهای خود تعریف و اجرایی نموده‌اند. نشان تجاری از اجزای برند، در انتقال پیام، نقش مهمی ایفا می کند. هدف پژوهش، بررسی اهمیت بازطراحی نشان تجاری و استفاده از رنگ متناسب با هویت جدید منطبق بر رویکرد پایداری است که این تولیدکننده پوشاک چرمی اتخاذ کرده است. روش پژوهش، کمی و ماهیتی توصیفی- پیمایشی دارد و گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی با402نفر جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد مصرف کننده ی ایرانی، رنگ سبز را در ارتباط مستقیم با شرکت های دوستدار محیط زیست می داند و استفاده از این رنگ در نشان تجاری، به شناسایی برندهای پایدار پوشاک کمک شایانی خواهد کرد.
کلیدواژه ها
برند پایدار، چرم مشهد، رنگ، نشان تجاری، هویت بصری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر